Friday, December 5, 2008

DAY 5 - ZERMATT, SWITZERLAND - Part 1



Zermatt merupakan sebuah bandar kecik di Switzerland. Sebesar kampung aku kat Perak kot kalau tak silap. Kat sini, kenderaan awam adalah diharamkan sama sekali sebab kawasan ini persekitarannya dijaga begitu ketat. Kenderaan awam dikehendaki diparking disebuah tempat dan kemudian kenderaan yang dipanggil electro car akan mengambil alih. Comel-comel je taxi dia yang berkuasa bateri tu. Bas dia pun pakai bateri je untuk bergerak.

Di Zermatt, we all stay kat Youth Hostel International. Kami mengambik 6 bedroom private ensuit with attached bathroom inside. Dalam ni ada 3 katil tingkat muat untuk 6 orang. Breakfast dan dinner included. Total cost for 2 nights dalam CHF400. Considered murah sebab kat Swiss ni mana ada yang murah kalau nak diikutkan. Hostelnya agak bersih, chantek dan staff dia memang peramah. Totally not as I expected tapi yang ni memang best.




Zermatt Youth Hostel

Hari pertama di Zermatt, snow turun agak banyak tapi tak le terok sangat. Seronok we all semua main snow maklumlah bukan selalu dapat. Lepas breakfast we all pun sakan lah amik gambor kat luar tu.



Makan breakfast puas-puas



Seronok main snow

Aktiviti utama hari pertama di Zermat ialah untuk melihat Gunung Matterhorn yang terkenal tu. On da way kesana, we all pun amik peluang bergambar sakanlah sebab tempat ni chantek sangat. Yang best nye kalau winter ni, tak payah nak bawak baju banyak2 sebab kat luar tu dah kena cover ngan winter jacket. Orang bukan tau apa kita pakai kat dalam....betui tak?











Ni plak gambar town Zermatt yang diliputi salju:-






Nanti aku hapdetkan Part 2 untuk aktiviti di Gunung Matterhorn. Tunggu je!!!!

3 comments:

dunhill@*london-paris-new york* said...

Wah dah jejak kaki kat switzerland!! Best!! Insyaallah ada rezeki teman sampei 2010 nanti!! :)

MOLY said...

dah sampai switzerland rupenya ..
wowwieeeeee !!

jgn lupa beli swiss army knife
:D

orangrawa said...

MNN.....duduk kat hostel je pun dah teramat ok...lagi ramai lagik murah!!

Lily......tak beli pun...beli yg pirate nye aje ari tu!!