Sunday, May 4, 2008

DAY 4 - BASILICA CISTERN


Sultanahmet Square - kat bawah nilah - tak sangka yek!


Bahagian Luaran di Sultanahmet Square

Basilica Cistern merupakan satu kawasan simpanan air bawah tanah yang terletak betul-betul dibawah Sultanahmet Square. Punyalah tak sangka yang aku dok berjalan kat atas dia selama ini. Ianya diiktiraf sebagai satu tempat yang paling unik di Istanbul malah seantero dunia seadanya.


Misterious Basilica Cistern


Papan penceritaan

Tempat ini dipenuhi dengan pillars yang besar-besar dan sinari dengan lampu-lampu yang agak kelam untuk menghidupkan suasana cozy dan misteri. Disamping itu, alunan musik instrumental dimainkan disamping kedengaran bunyi air menetes berterusan bagaikan menggabungkan satu irama yang cukup romantis gitu. Kalau korang nak tau, tempat ni pernah menjadi lokasi untuk filem James Bond, "From Russia With Love" dolu-dolu.


Disalah satu sudut


Unik dan misterikan?

Apa yang menarik dan menjadi persoalan di Basilica Cistern ini adalah keujudan 2 kepala Medusa. Para pengkaji masih tidak dapat menghuraikan dari manalah gamaknya kepala Medusa ni datang. Mitos mengatakan mungkin ianya dibawak dari zaman Roman lama. Yang lagi menghairankan adalah kedudukan kepala Medusa ni. Satu Medusa kepalanya diterbalikkan dan yang satu lagi di serongkan. Sapalah gamaknya yang mandai-mandai buat macam ni yek? Dan apa motip dia buat camtu? Wallahualam bisawap.


Aku dan kepala Medusa pertama yang senget


Kepala Medusa kedua yang diterbalikkan


Aku la ni

Memandangkan aku amat teruja untuk melihat Medusa ni, so, aku pun masukla dan kenalah bayaran YTL10 macam biasa.

No comments: