Thursday, August 14, 2008

MAMAT KHALID - PENGARAH TERBAIK


Kala Malam Bulan Mengambang

Semalam baru aku terbaca suratkhabar Msia pasal result Festival Filem Malaysia 21. Syok sangat sebab pengarah faverit aku Mamat Khalid menang besar sebagai Pengarah Terbaik dan Kala Malam Bulan Mengambang pulak menang Filem Terbaik.

Kalau korang nak tau, aku memang support filem-filem tempatan dan mostly karya-karya Mamat Khalid. Semua movie dia aku jadikan koleksi. Aku dah beli semua dvd original dia macam Kala Malam Bulan Mengambang, Rock, Man Laksa dan Zombie Kampung Pisang. Bagi aku, filem-filem dia unik dan penuh kekampungan. Itu yang aku suka sangat sebab aku pun orang kampung. Lagi satu, penggunaan bahasa orang Perak yang berleluasa dalam filem-filem dia membuatkan aku rasa terhibor bebenor.

Kadang-kadang saja je aku layan balik dvd ni 2-3 kali sebab aku rasa terhibur sesangat. So far my faverit filem ialah filem ROCK sebab cerite ni mengingatkan aku zaman-zaman persekolahan aku kat Perak.....memang teruja dan mengimbau kenangan silam kaedahnye. Bab main gitar sambil ngangkang atas railway tu macam pernah aje aku buat dulu dulu..hehehe best siut!!!

Sekarang ni plak dia tengah sibuk shooting filem 'ESTATE'. Aku dah tengok kat sini. Siap ada blog lagi tu untuk filem ni. Sempoi bebenor. Dan baru-baru ni dia pun buat blog gak. Tengok le kat sini

Aku gerenti filem ESTATE ni mesti meriah uolls sebab berkisarkan kisah dalam estate getah. Tak sabor aku nak tengok. David Arumugam mekaseyyyyyyyy pun berlakon dalam movie nih.

So Mamat Khalid, aku akan tetap sokong karya-karya ko dan teruskan usaha memartabatkan filem Melayu. Hidup Mamat Khalid....hidop orang Pherok....kejor yeop kejor!!!

No comments: