Tuesday, January 20, 2009

RASMINYA BARACK OBAMA SEBAGAI PRESIDENT USA YG KE 44



Waktu Thailand sekarang pukul 10.54 malam bersamaan dengan 10.59 pagi waktu USA. Sekarang ni aku tengah tengok CNN sebab ada live event pertabalan Barack Obama sebagai President USA yang ke 44.

Upacara yang penuh bersejarah ni tak boleh dilepaskan maklumlah Obama merupakan President kulit hitam USA yang pertama-tama kalinya dalam sejarah dia orang. Mana sangka ye sebab selama ni semuanya kulit putih aje.

Sekarang kat tv tengah tunjuk semua pemimpin-pemimpin tengah berdiri memberikan penghormatan buat Obama di Bangunan US Capitol untuk upacara mengambil sumpah sebagai US President terbaru. Joe Biden akan angkat sumpah dulu sebagai Vice President. Teringat plak zaman2 study dulu pernah gak melawat US Capitol ni amik gambor sakan dengan Zana, Syer, Ina, Bard, Mubarak, Alin, Ani, Apek dll. We all buat rombongan Cik Kiah travel pusing beberapa state kat sana. Memori daun pisang plak rasanya mengimbau kenangan silam. Best sesangat masa tu.

Juga kelihatan semua bekas US President yang masih hidup (takkan la yang dah mati pun nak join???) berada di platform untuk memeriahkan lagi pertabalan president baru ni. Aku tunggu le jugak kot-kot Rihana ke, Beyonce ke tak pun Mariah Carey buat show menyanyikan lagu national anthem dia orang, The Star Spangled Banner tapi takda la plak. Kalau ada mesti best kan???? Tapi yang ada cuma legendary singer, Aretha Franklin yang menyanyikan lagu "My Country Tis of Thee" (tahpahapa lagu ni!!!)

US Constitution mengatakan bahawa walaupun Obama masih belum mengangkat sumpah sebagai President tapi secara otomatisnya dan bukan manual ianya telah pun menjadi President tepat pada pukul 12 tengahari pada 20 January.

Cuaca masa ni kat Washington DC memang tengah sejuk dan berangin menurut laporan kaji cuaca dia orang. Tapikan, ianya langsung tak melemahkan semangat rakyat America untuk bersama-sama memeriahkan upacara ni. Bersemangat betui dia orang ni. Lintas langsung jugak dibuat di beberapa tempat seperti NYC, LA dll yang penuh dengan manusia untuk menjadi sebahagian darpada sejarah baru USA.

So, sekarang dia tengah angkat sumpah tu. Tergagap dia kejap maklumla nerbes tu uolss. Dan secara rasminya jadilah Barack Obama sebagai President USA yang ke 44 dan merupakan yang pertama dari golongan kaum minority masyarakat America. Memang bersejarah uolsss!!! Bersejarah sesangat!!

So, kita tengoklah nanti apa susulan tindakan Obama ni pasal kes Palestine yang tengah kecoh sekarang. Moga-moga akan ada angin perubahan dari President USA terbaru ni.

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam kunjung dari Pak Karamu

orangrawa said...

salam kunjung pak!!