Friday, February 8, 2008

YOGYA TRIP - DAY 2

Hari kedua, kami dipisahkan kepada 2 group. Group pertama akan pergi bermain golf dan aku dan yang lain akan pergi ke city tour.

Tempat pertama yang dilawati adalah Istana Ngayogyakarta Hadiningrat. Istana ni tak le besar sangat tapi yang menariknya senibina dia mencantumkan unsur-unsur Muslim, Budhist & Hindu altogether. Menurut cerita, terdapat 500 orang part timer yang bekerja disini dan dia orang ni berkeja sehari seminggu aja. Macam senang aje kan?? Dan satu lagi, sebahagian dari istana ni telah rosak sebab gempabumi beberapa tahun yang lepas.


The Palace 1


The Palace 2

Kemudian kami dibawa ke Silver House Warta Suharjo. Disini, kami ditunjukkan selok-belok membuat alat2 perak. Memang too details dan aku rasa memang tak sanggup nak buat kerja dia orang ni.


Me at Silver House


Memang teliti kerja dia orang buat silver ni

Kemudian dibawak pulak ke Batik Research Centre. Disini, proses membatik ditunjukkan. Memang susah rupanya dan pekrja2nya tekun sesangat. Memang nilah dunia dia orang kot!



Selepas abis, kami dibawak ke Ibis Hotel untuk lunch. Memandangkan hotel ni terletak di kawasan shopping, so sempatla jugak kami semua lari kejap ke Malioboro Street. Memandangkan masa agak suntuk, kami tak sempat nak shopping sangatlah sebab bas dah menunggu nak bawak kami ke Borubudur.


Malioboro Street - shopping area

Highlight for the day was the Borubudur. Aku sebelum ni ingat Candi ni milik orang Hindu tapi rupa-rupanya Buddhist. Aku memang impress dengan senibina Borubudur ni dan binaannya tak mengunakan paku sabijik pun...main taruk-taruk batu aje. Kelasssssss sangat!!!


Me and Borubudur 1


Me and Borobudur 2


Juliana - thanks for your assistance


Me at Borobudur 3


Me at Borobudur 4


Quiet erotic plak...kan??


Group photo at Borubudur

Dimalam harinya plak satu lagi dinner di sebuah Restaurant milik Sultan Yogyakarta di panggil Bale Raos. Makanan disini marvellous siap ada iringan musician dan penari tradisional lagi. Memang best!!







Abis je dinner.....hari pun hujan. Macam tau-tau je. Semua delegasi dibawak balik ke hotel masing-masing untuk berehat sebab esok dah nak balik dah.

The Grand Mercure at night

Hallway heading to my hotel room


Near dining area

No comments: