Saturday, January 15, 2011

CUTI-CUTI HAWAII - PART 4 (PEARL HARBOUR)



Kalau ke Honolulu, Hawaii, tak akan lengkap trip korang kalau tak pergi ke Pearl Habour.

Mula-mula aku pun malas nak pergi tapi lepas sembang2 ngan receptionist hotel aku yang lawa tu, terus aku nak pergi. Pandai betul dia ngayat aku.....

Tempat ni masuk free tapi agak jauh sikit dari Waikiki Beach.....so nak senang ambik package je.....tak mahal pun!! Dinasihatkan kalau nak pergi awal2 pagi sebab orang beraturnya punyalah panjang.......popularlah katakan!!

Sebenarnya, ini adalah tempat bersejarah buat orang Amerika......ingat tak movie Ben Affleck berlakon "Pearl Habour" tu? Haaaa....inilah tempat real dan asalnya kejadian tu. Tempat dimana kapal2 perang USA kena bom ngan tentera Jepun......ramai mati!!


USS Arizona Memorial

Pearl Habour yang aku pergi ni dilokasi kapal perang asal yang dipanggil USS Arizona Memorial........tempat yang paling ramai dikunjungi oleh pelancong di Honolulu......memang bersejarah sangat.


Cantik kawasan Pearl Habour ni!

Kat sini,korang akan nampak simbol utama Pearl Habour yang dipanggil 'Tree of Life' (kalau tak silapla). Ada cerite disebalik benda ni tapi......ada aku kesah??


Tree of Life - simbol Pearl Habour

Kat sini nanti mula2 kita akan masuk tempat penerangan dia.....macam2 sejarah dalam ni boleh baca.....lepas tu ada pulak tayangan dokumentari asal yang ditunjukkan.......aku tengok ramai orang sedih....aku pun sebak le sikit!! Oh ya, security amatlah ketat dan beg tak boleh bawak masuk.....camera no problem!!


Tengok dokumentari kat sini






Dalam muzium Pearl Habour


Kat luar muzium

Lepas abis movie dalam 15 minit, semua orang akan naik satu bot panjang .....akan dibawa ketapak kapal USS Arizona tu yang dah tenggelam.....dan kat atas kapal tu sendiri ARIZONA MEMORIAL dibina.......penuh dengan bunga dan nama2 askar US yang mati. Tempat ini adalah tempat penghormatan buat hero-heroin USA masa perang tu.


Dalam kapal nak ke Arizona Memorial


Kami semua dalam kapal


Menghampiri USS Arizona Memorial

Kalau korang tengok kat bawah memorial tu, masih ada minyak2 yang keluar dari serombong kapal tu......dan rangka dia masih ada dan boleh nampak clear... scarry jugak dibuatnya!


Dalam Arizona Memorial (atas air ni)


Bawah tu kapal USS Arizona


Dalam Memorial


Serombong kapal perang


Peta USS Arizona Memorial


Pose kejap


Nama-nama yang terkorban


Kat dalam memorial


Antara kapal perang yang masih ada


Signage kat luar ambik masa nak balik!!

So ingat, kalau ke Honolulu Hawaii....korang mesti lawat tempat bersejarah ni....kalau tak.....kira kurang lengkap katanya!!

4 comments:

Mother of Two said...

amboi, jalan sakan..bestnya. agak2 this year ke mana pulak

orangrawa said...

Hi Sheila.....happy new year....tahun ni belum plan....tapi rasanya teringin nak tengok Greece kalau budget cukup la!!

Farah said...

bro, berjalan2 nih ngan group ke? berdua? eheh.. kire jalan2 'cuci mata' la kan bro.. almaklum la byk pantai.. ramai awek sun bathing gitew.. hehee..

orangrawa said...

Farah....saya ambik package....kira mcm rombongan cik kiah la...bas akan ambk penumpang dari hotel ke hotel. Kat pantai dia memang best cuci mata....spek gelap ku amat berguna!